tisdag 9 mars 2010

Projekt 3 - Mission completed!

Jojjomen, nu är den klar....min fina OS-mössa...fast i lite annan randning och andra färger...

Fin va?
*ganska stolt*


Nästan så man blir sugen på att göra en till... kanske i gräddvitt...eller gräddvitt och gammeldags rosa eller nåt... tog ju bara en kväll att göra=)

Mössan är virkad med virknål 6, i garnet Drops Eskimo (av den färgen som du har som huvudfärg, min vit, behövs två nystan).

Mönster:

Fm: Fastmaskor, hst: Halvstolpar, m: maskor

Den här mössan virkar man uppifrån och ner vilket gör att man hela tiden kan mäta hur lång man vill ha den.

Börja med att virka en magisk ring av 8 fm

Varv 1: virka 2 hst i varje fm= 16m
Varv 2: virka 1 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet=24m
Varv 3: virka 2 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet=32m
Varv 4: virka 3 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet=40m
Varv 5: virka 4 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet=48m
Varv 6: virka 5 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet =56m

(Varv 7: virka 6 hst, sedan 2 hst i nästa m - upprepa hela varvet=64m...om du vill ha en bredare mössa)

Virka sedan en hst i varje maska tills du är nöjd med längden, avsluta med 1 eller 2 varv fm och sista maskan gör du som en smygmaska. Fäst trådarna!!

Har du aldrig virkat förr??
Superbra Virkskola=)


Kolla in filmförklaringarna...lättare att förstå!!=)

2 kommentarer:

  1. Gör en åt mig oxå fast med lite snyggare färger/ mönster...

    kram Linus

    SvaraRadera
  2. superfin, bra att du la upp den hemsidan för då tror jag att jag vet hur man gör. / ellinor

    SvaraRadera