måndag 3 januari 2011

Nyår hos Mattis å AC=)

Nyår på Jämtländskt vis börjades redan firas på torsdagen...

...med ett ordentligt julbord!!! GOTT!!!...
....och en ordentlig husesyn!!!=) (Kan vara precis som min blivande drömvinterstuga=))
....hur snyggt är det inte att ha ett träd stående i köket??!! GÖRsnyggt!!=)
...å denna jacuzzin som till och med är varm!!!


...och alla inredningsdetaljer från naturen....

....och taket i olika material.... det där mörka var väl från en gammal lada? eller hur var det?!!
Å nyårsmaten sen....
Förrätt:
Kärlknöl på älg (heter det så...antar väl att jag blir rättad om jag har fel=)...)
Hemmagjord Cumberlandsylt
och nån annan inlagd grej..... (önskar verkligen att jag blir sådär husmorlig när jag blir stor och gör sylt å såna dära grejer)
Varmrätt:
Renstek med egenodlad mandelpotatis, hemmagjord lingonsylt och fantastisk god sås med självplockade trattkantareller....(märks det att jag är imponerad)...
Efterrätt:
Hjortronparfait....mmm....
Nyår blev lite väl tufft för piff och puff som däckade nånstans där vid halv elva slasket.....

Men Ante vakna upp och fick tag i två riktiga pangbrudar...=)
HAPPY NEW YEAR!!!
Simme va på sitt bästa nyårshumör!!!...
I Jämtland har man verkligen kommit på den allra bästa nattamaten...
OSTBRICKA....
Å jag som älskar ost!!! Aldrig mer att jag ska försöka äta ost efter en ordentlig middag...från och med nu är det endast nattamat!!!=)
Så här mycket snö hade det kommit under nyårskvällen....
...och så här kallt va det.....brr....
Dagen efter..... vaknar man upp till detta vackra...!!!!
En riktig slappardag blev det.....
Fantastiskt god middag....Varmrökt regnbågsfilé med kallrörd sås och potatis!!! MUMS (på Maria Montazamis vis)...
Bastubadning....
....med diverse kylda tillbehör....
.....Bisonburgare kan man tydligen köpa där uppe.....rapportera gärna om smaken tack!!=)...
.....jo, iaf och kvällen slutade med bouleturnering.....
Eftersom att boule inte riktigt är min sport....så stod jag i stället för dokumentationen!!


Tack Mattis och Selma lilla för en fantastisk nyår!!!

4 kommentarer:

  1. Du har rätt, det gulbruna taket är från en gammal lada som väder och vind har ordnat till. Från början var bräderna målade med falu rödfärg. /Selma

    SvaraRadera
  2. De ni, Clara och Mats...sträck på er, Kram // ella

    SvaraRadera
  3. Förresten Linda, himla fina bilder, kramis//Ella

    SvaraRadera
  4. Ja Ella, vi sträcker på oss. Linda det är verkligen fina bilder. Har vi det så vackert. Tänk vad man blir hemmablind./Anna-Clara

    SvaraRadera